ΠΟΥ ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ...


Tags: -

            Σε έναν δημοσιογραφικό ιστότοπο της περιωπής του sdna.gr –όπου αρθρώνεται, δηλαδή, υπεύθυνος δημόσιος λόγος, και άρα γίνεται τακτική και έγκυρη χρήση του εθνικού γλωσσικού μας οργάνου- καθόλου αξιοπερίεργο δεν φαίνεται το γεγονός ότι ετέθη προς διαλεκτική πραγμάτευση μεταξύ των συντακτών το ερώτημα εάν η λεγόμενη «φωνητική» ορθογραφία, που απλώς αποδίδει την προφορά των λέξεων, είναι προτιμότερη της λεγόμενης «ιστορικής», που αναδεικνύει τον τρόπο κατασκευής και την ιστορία τους.
            Αφετηρία του όλου προβληματισμού στάθηκε η τολμηρή, πλην αρκούντως αιτιολογημένη, απόφανση του Άρη Ασβεστά ότι είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες να καθιερωθεί το φωνητικό σύστημα, ώστε να απαλλαγούν οι γραφείς της ελληνικής από το άγχος των ορθογραφικών λαθών. «Σε μιαν εποχή», σημείωσε ο Ασβεστάς, «κατά την οποία η ταχύτητα ταλάντευσης του ιστορικού εκκρεμούς αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, η οικονομική και η παρεπόμενη κοινωνική κρίση παροξύνουν έως τα έσχατα άκρα την αγωνία της επιβίωσης, η ανεργία των νέων αμαυρώνει το εθνικό παρόν και υπονομεύει το εθνικό μέλλον, η φρενήρης εξέλιξη της τεχνολογίας στιγματίζει ως σύγχρονους αναλφάβητους όλους όσοι αδυνατούν να την παρακολουθήσουν και, γενικώς, το άγχος σκιάζει ως μέλαν νέφος την καθημερινότητα των Ελλήνων, φρονώ ότι η κατάργηση της ιστορικής ορθογραφίας και η αντικατάστασή της από τη φωνητική θα λύτρωναν τα μέλη της γλωσσικής μας κοινότητας, αν όχι από κάτι περισσότερο, πάντως σίγουρα από τις δαιδαλώδεις ατραπούς  της γραμματικής, οι οποίες, σε τελική ανάλυση, φτάνουν σε εμάς από ένα παρελθόν που ολοένα και ξεμακραίνει˙ και μπορεί το θέμα να υπερβαίνει τις stricto sensu αρμοδιότητες του sdna, αλλά μια δική μας σχετική εισήγηση θα ανακινούσε τα λιμνάζοντα νερά και θα δρομολογούσε, ενδεχομένως, ομόθεμες συζητήσεις στις τάξεις των πανεπιστημίων, της Ακαδημίας Αθηνών, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και άλλων πνευματικών φορέων της χώρας.»
            Γεμάτος αγανάκτηση εξανέστη ο Βασίλης Παπαθεοδώρου και σχεδόν επιτέθηκε στον συνάδελφό του, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι η φωνητική ορθογραφία είναι παραγωγική ασαφειών και σύγχυσης, καθώς αφαιρεί από τις λέξεις την ετυμολογική τους διαφάνεια, αποκρύπτει τη γραμματική τους ταυτότητα και, κατά συνέπεια, θολώνει το νόημά τους. «Από τον φωνητικό τύπο ¨λίπ騻, είπε ο Παπαθεοδώρου, «καθόλου δεν γίνεται κατανοητό, φίλε Άρη, αν πρόκειται για το ρήμα ¨λείπει¨ ή για το θηλυκό ουσιαστικό ¨(η) λύπη¨ ή για το ουδέτερο ουσιαστικό ¨(τα) λίπη¨. Μόνο η ιστορική ορθογραφία, που αποκαλύπτει πώς σχηματίστηκαν οι λέξεις, από πού έλκουν την ετυμολογική τους καταγωγή και ποια μορφολογική και σημασιολογική τροχιά χάραξαν ταξιδεύοντας στο μακρύ ιστορικό άνυσμα της ελληνικής, μόνο αυτή, ξαναλέω, εξασφαλίζει σαφήνεια στα γραφόμενά μας και όχι μόνο αναβαθμίζει ποιοτικά την επικοινωνία μας ως Ελλήνων αλλά, επιπλέον, μας συνδέει με τη μακραίωνη γλωσσική και, επομένως, την πνευματική μας ιστορία! Αλίμονο αν τόσο άκριτα επιτρέπαμε να ευτελιστεί η ελληνική γραφή, αυτό το αρραγές κονίαμα του ελληνικού πνευματικού οικοδομήματος, που συντηρεί τις γέφυρες με το κλεινό μας χθες και ενισχύει μεταξύ των Ελλήνων γραφέων το αίσθημα του συνανήκειν σε μια υπερχρονική και υπερτοπική κοινότητα!»
            Εδώ ακριβώς επενέβη ο Σταύρος Κόλκας και τρόπον τινά ευθυγραμμίστηκε με την άποψη Ασβεστά. «Ίσως, όμως, Βασίλη», είπε, «το φωνητικό ορθογραφικό σύστημα να ακυρώσει τον μορφωτικό διαφορισμό των Ελλήνων, επιβάλλοντας έτσι μια δημοκρατία στη γλώσσα, που, ας είμαστε ειλικρινείς, τώρα δεν υπάρχει και, κατ’ εμέ, αποτελεί πρώτης προτεραιότητας desideratum. Όταν τα άδικα δαιμονοποιημένα greeklish έδιναν και έπαιρναν στις ηλεκτρονικές συνομιλίες, είχαμε σε χρήση μια, έστω οιονεί, φωνητική γραφή. Βάση της γραφής εκείνης ήταν το λεγόμενο ¨λατινικό¨ αλφάβητο, που στην πραγματικότητα είναι κι αυτό ελληνικό, αφού από τους Ευβοείς το παρέλαβαν οι Ετρούσκοι και από τους Ετρούσκους οι Λατίνοι. Αν, λοιπόν, το υιοθετήσουμε, σε καμία ρήξη δεν θα έρθουμε με το γλωσσικό μας παρελθόν και, επιπροσθέτως, θα εξαλείψουμε στην πράξη τη γραμματική ανεπάρκεια πολλών συμπατριωτών μας, οι οποίοι δυσκολεύονται να αφομοιώσουν ορθογραφικούς κανόνες και περιορισμούς. Γνώστες βαθείς της ιστορικής ορθογραφίας και άνθρωποι λιγότερο εγγράμματοι εκκινούσαν τότε με τα greeklish από την αυτή αφετηρία, γεγονός που απέτρεπε κάθε αίσθημα οίησης των μεν και κάθε αίσθημα μειονεξίας των δε. Γεροί δεσμοί μεταξύ της διανόησης από τη μια μεριά και των πλατιών κοινωνικών μαζών από την άλλη μόνο έτσι αναπτύσσονται. Εάν, δηλαδή, ελαχιστοποιηθεί η απόσταση από τον προωθημένο λόγο του ενός πόλου έως τις περιορισμένες γλωσσικές παραστάσεις του άλλου. Λόγου χάρη, ο μικρός μαθητής θα διαβάσει ευκολότερα το φωνητικά γραμμένο κείμενο ενός επιστήμονα κάπου στο διαδίκτυο, και ο ηλικιωμένος της επαρχίας θα αποκτήσει ευχερέστερη πρόσβαση σε ένα φωνητικά γραμμένο άρθρο ενός λογίου  σε κάποια κυριακάτικη εφημερίδα.»
            «Αναρωτιέμαι αν σκέφτεσαι καθόλου προτού μιλήσεις, Σταύρο» αντέτεινε, όχι χωρίς κάποιο θυμό, ο Κώστας Κετσετζόγλου, ο οποίος έταξε εαυτόν στη γραμμή Παπαθεοδώρου και συνέχισε λέγοντας: «Στον ηλικιωμένο της επαρχίας, ο οποίος θυμάται ακόμη το πολυτονικό σύστημα, αφού αυτό διδάχθηκε, και ήδη τον ξενίζει η απουσία από τον σύγχρονο γραπτό λόγο της ψιλής, της δασείας, της βαρείας και της περισπωμένης –μόνο οξείες βλέπει παντού και πνεύμα κανένα-, μόνο φρίκη μπορεί να προκαλέσει η φωνητική γραφή και μόνο όλως ακατάληπτη μπορεί να του φανεί. Ποτέ δεν ενισχύεται η δημοκρατία, όταν διολισθαίνουν οι εγγράμματοι, με όποιο περιεχόμενο κι αν δώσουμε στον όρο, προς τη στάθμη των αγραμμάτων, επίσης με όποιο περιεχόμενο κι αν δώσουμε στον όρο. Αντιθέτως, η δημοκρατία κραταιούται και θεριεύει, όταν αίρονται οι δεύτεροι στο ύψος των πρώτων. Τότε που για πρώτη φορά εξαπλώθηκε η χρήση της γραφής στον ελληνικό κόσμο και κατέστη πάγκοινο κτήμα, τότε και μόνο τότε προέκυψαν οι προϋποθέσεις για να βλαστήσει το πανίερο άνθος της δημοκρατίας! Όχι γιατί αφαιρέθηκε από τους τότε γνώστες της γραφής η προηγουμένως κρύφια τέχνη τους, αλλά γιατί ακριβώς έπαψε να είναι κρύφια και χαρίστηκε στους πολλούς! Σωτήρια υπηρεσία στις δημοκρατίες προσφέρει εκείνος που διαχέει τη γνώση, την όποια γνώση, στον πολύ λαό, και όχι εκείνος που καταργεί τη γνώση, ώστε να μην υπάρχει τίποτε που να χρειάζεται ο λαός να μάθει. Ο αληθώς αντιδημοκρατικός, ο αληθώς αλαζονικός και ο αληθώς απαράδεκτος από ηθική άποψη χειρισμός του θέματος είναι αυτός ακριβώς: να θεωρεί κανείς τους πολλούς ανίκανους να ασκηθούν, ανήμπορους να αχθούν ψηλότερα απ’ όπου βρίσκονται, μη δυνάμενους να κατακτήσουν ό,τι δήθεν δικαιωματικά ανήκει στους λίγους. Ύστερα, λες να είναι ανόητοι όλοι οι πολιτισμένοι και έχοντες κάποια παράδοση στα γράμματα λαοί οι οποίοι διαφυλάττουν ως κόρη οφθαλμού την ιστορική ορθογραφία; ¨Φο¨ προφέρει ο Γάλλος, δύο φθόγγοι ακούγονται όλοι κι όλοι, κι όμως γράφει ¨faux¨, ήγουν τέσσερα γράμματα. Ρώτησέ τον γιατί το κάνει και γιατί δεν γράφει ¨fo¨, ώστε να διευκολύνει τον εαυτό του. Έπειτα, αυτή που για εμάς είναι ιστορική ορθογραφία, αυτή η ίδια για παλαιότερους Έλληνες ήταν φωνητική, και όποια για εμάς θα ήταν φωνητική, αυτή η ίδια για τους μελλοντικούς Έλληνες, των οποίων μοιραία θα αλλάξει κάποια στιγμή η προφορά, θα εξελισσόταν σε ιστορική. Σε έναν ατέρμονο κύκλο ματαιότητας θα εισέλθουμε, αν γυρέψουμε να προσαρμόζουμε κάθε τόσο τη γραφή μας με την αιώνια μεταβλητή της προφοράς.»
            Όλοι είχαν πολλά να καταθέσουν και όλα έδειχναν ότι η συζήτηση θα συνεχιζόταν επί μακρόν. Λόγοι πύρινοι ήταν έτοιμοι να εκφωνηθούν και από τα υπόλοιπα μέλη της συντακτικής ομάδας του sdna.gr, τα οποία απλώς περίμεναν τη σειρά τους, μη θέλοντας να διακόψουν τους ήδη συνομιλούντες. Έτσι έβρισκαν και χρόνο, ώστε να οργανώσουν τα επιχειρήματά τους, να ανασύρουν το κατάλληλο λεξιλόγιο, να επιλέξουν τις ευστοχότερες συντακτικές συνάψεις, και να καταστήσουν τα υπ’ αυτών λεχθησόμενα όσο το δυνατόν πειστικότερα. Στο σημείο αυτό, όμως, έκανε την άγαρμπη εμφάνισή του κάποιος απαίδευτος και αγενής οπαδός (δεν θα πούμε ποιας ομάδας αλλά όλοι καταλαβαίνουμε τίνος αθλητικού συλλόγου οι οπαδοί έχουν μια προβληματική σχέση με την ορθογραφία, και ως εκ τούτου αισθάνονται άβολα όταν συζητείται το συγκεκριμένο θέμα) και απηύθυνε στη συντροφιά των εγκΑΡΔιων φίλων και συναδέλφων, οι οποίοι τόσο πολιτισμένα διαλέγονταν μέχρι εκείνη τη στιγμή, την αγοραία φράση που σχηματίζεται, αν ξαναδιαβάσει κανείς το παραπάνω κείμενο  κοιτάζοντας μονάχα το αρχικό κεφαλαίο γράμμα  καθεμιάς περιόδου.   

             

Σχόλια

Εικόνα holland74

Χαχαχαχα...Ευχαριστώ αδερφέ, ούτε καν το σκέφτηκα, φαίνεται είμαι γνήσιος τυροκέφαλος(έτσι λένε οι Γερμανοί τους Ολλανδούς)...

Εικόνα giorgos mastroyiannis

Τα σέβη μου μεγάλε ΝΙΣΣΙΕ, φανταστικό κείμενο.

Εικόνα nissios

Γεια σου, φίλε Γιώργο! Σέβη κι από εμένα.

Εικόνα apostolos gaganis

Ρε κερδάμε σήμερα τους Ελβετούς; Άσε που δεν κατάλαβα και όλα όσα γράφει ο nissios στο άρθρο...

Δεν πήρε ούτε στον πάγκο τον Τζόρι, ο ξεφτίλας....

Εικόνα nissios

Πραγματικώς έχει αρχίσει να μας προβληματάει ο Μπέντος, αλλά στο τέλος ξουρνάνε το γαμβρό!

Εικόνα Νίκος Γόδας

Τι έγραψες πάλι, ρε αθεόφοβε;

Εικόνα nissios

Γεια σου, σειρούλα 201κάτι ratm ΕΣΟ!

Εικόνα holland74

Ο nissios ως άλλος Ferdinand de Saussure έγραψε ένα καθαρά επιστημονικό, γλωσσολογικό κείμενο που με έκανε να χτυπιέμαι στο πάτωμα από τα γέλια...Επιστημονική κατάρτιση και υψηλή αίσθηση του χιούμορ...Δείκτες υψηλής ευφυΐας.
Chapeau αδερφέ....

Εικόνα nissios

Καλημέρα, φίλε μου καλέ! Ευχαριστώ για τούτο που είπες, αλλά τι να μας πει το γατάκι ο Ελβετός; Όλη τη θεωρία του γλωσσικού σημείου την πήρε έτοιμη από τον Σέξτο τον Εμπειρικό, πίσω απ' όλα είναι οι ΈΛληνοι! Καλά τα λέει ο μπουμπούκος, αυτό το μπουμπούκι των ελληνικών γραμμάτων!

Εικόνα holland74

Για τον Σέξτο γνώριζα μόνο πως είναι γιατρός, δεν ήξερα πως είναι και γλωσσολόγος. Ευχαριστώ φίλε μου, θα το ψάξω :)

Εικόνα koropi48

Δε λέει για το γιατρό σέξτο. Αναγραμματισμός είναι. Σεξτο=το σεξ. Και όχι Εμπειρικός, αλλά Εμπειρίκος, που έβγαζε και κάτι περίεργα γούστα... Αδέρφι, με συγκίνησες που έγραψες στην αρχή για το σκατοDNA ότι είναι περιωπής, ό,τι βρίσκεται δηλαδή γύρω από την τρύπα, σκατά και τρίχες! Φόρτσα νήσσιε. Μόνο γαύρος ρε I FK y DNA απόγονοι των μαυραγοριτών, καθρέμποροι και λαθρόβιοι.

Εικόνα Chief Bromden

Όχι ρε! και εγώ που νόμιζα πως το μήνυμα θα μας οδηγούσε στο ιερό Γκράαλ…

Πέρα από την πλάκα, από ιστορικές έρευνες έχει προκύψει πως το ίδιο κρυπτογραφικό μήνυμα έχει εμφανιστεί σε χρυσό περιδέραιο των Ίνκας και σε κάποια εδάφια της Καινής διαθήκης.

Εικόνα Chief Bromden

Νίκο μπες στην αρχική σελίδα, δίπλα στην ανάρτηση μου με τα μπαλόνια είναι η δική σου με το χρωματιστό αλφαβητάρι. Οπαδική σελίδα την κάναμε παιδικό σταθμό...

Εικόνα koropi48

Μπαλόνια είναι τσιφ; Εγώ νόμιζα ότι είναι σέλφι στα αρχίδια του ΒΑΓΓΕΛΑ τις προηγούμενες απόκριες! Απογοητεύτηκα!

Εικόνα nissios

All I really need to know I learned in kindergarten!

Εικόνα savvas gridlock

Να ξέρεις, ο μονος που λιγο θα στραβωσει με το αρθρο ειναι ο Μπιλαρος, ο Porto Draco. Προτιμα το "σας ξεπατωνει" πλεον. Οι υπολοιποι διαβαζουμε και πεταμε φλοκια. Διαλεκτικα φλοκια, δηλαδη θεση-αντιθεση-συνθεση, μην το παρεξηγησει κανεις και το συνδεσει με χαμερπεις, αγοραιες συνηθειες φθηνης απολαυσης.

Εικόνα nissios

Θέση-αντίθεση-σύνθεση εγελιανής κοπής, που λέει κι ο Γιώργαρος! Ήθελα να γράψω στερνόγραφο ότι αφιερώνω το αρθράκι στον Κλάρκη, που μου διδάσκει την τέχνη του "τρόλινγκ", που λέαμαν παλιά στο μιτάτο, αλλά θα χαλούσε το κρυπτογραφημένο μηνύματο.

Εικόνα CEN-TAURUS

Άριστο καμ μπακ του νίσσιου! Έγιναν πραγματικά τέτοιοι διάλογοι ρε; Αυτοί, πέρα από το "πιάσε δυο διπλά απ όλα" δεν ξέρουν τίποτα άλλο. Μήπως προσέλαβαν τίποτα γλωσσολόγους με την ώρα, για να κάνουν αυτούς τους διαλόγους με τα ονόματα των ΑΡΔ; Και μεις μπορούμε να το κάνουμε, με μαθηματικούς και θέμα "άλυτες εξισώσεις της ιστορίας".
Επί του θέματος, χθες ανακοινώθηκε η καθιέρωση της ελληνικής, ως επίσημης διδασκόμενης ξένης γλώσσας στα ρωσικά σχολεία. Αντίστοιχο συμβαίνει στα σχολεία πολλών χωρών. Κάτι ξέρουν παραπάνω. Να σημειώσω ότι, οι "σκεπτόμενοι και αισθανόμενοι" ΥΠΕΡυπολογιστές του μέλλοντος, μόνο με ελληνικά θα μπορούν να επικοινωνήσουν. Τί να κάνουμε, είναι μια γλώσσα, όχι φτιαγμένη κατά συνθήκη (πχ από αύριο συμφωνούμε να λέμε την καρέκλα τσέαρ και το νερό γουότερ, χωρίς κάποιο νοηματικό επιχείρημα), αλλά φτιαγμένη με μαθηματικό τρόπο, για να αποδίδει τα νοήματα σε όλη τους την έκταση.
Μάθαιται ελιννυκα ρεεεεεε!

Εικόνα nissios

Χαίρε, κοντοχωριανάκι μου! Θα γράψω κατιτίς στην ομάδα αλλά τώρα τρέχω με κάτι θέματα και δε μπρολαβαίνω!

Εικόνα CEN-TAURUS

οι ριφοκτόνοι σε χαιρετούν από τα λευκά όρη νήσσιε